TEKST 1 |
Da
me tko pita onda bih rekao, da kulturnim događajem ove protekle sezone
smatram niz gostovanja bjelosvjetskih rock grupa, koje su u galopirajućem
ritmu projurile kroz našu zemlju. Ti ansambli jedne univerzalne mladenačke
kulture nikad se do sada, takvom učestalošću, nisu pojavili u našim sredinama,
pa zato mogu reći da su to bile zaista prvorazredne kulturne senzacije.
Naime, riječ je o električnoj kulturi jednog novog "duha vremena", takvoj
kulturi koju staromodna zijevala uopće ozbiljno ne tretiraju, pa ju se
onda i ona osvećuje potpunom ravnodušnošću. Paljba tih gostujućih grupa,
koje su u više navrata osvojile Zagreb (i druge veće centre u zemlji),
paljba je agresivne mladosti koja ruši sve obzire, kanone, predrasude
i provincijalizme. Svježina toga barbarizma vjerojatno je jedina u
stanju
ponešto obnoviti učmali život stare i starinske kulture, koja danas senilno
kleca u svojoj ispraznosti. |
Postavljam
se ovako prema tim stvarima jer vidim, da se u našoj "kulturnoj" javnosti
još ne shvaća što se to događa oko nas. Službena i institucionalizirana
pseudokulturna zbivanja orijentirana su na jedan dosta tanak sloj već
duhovno
birokratizirane publike, dok se mnogo bolje i intenzivnije stvari događaju
na području masovne kulture. Tako su nastupi onih par šašavo-genijalnih
rock grupa temeljitije osvijetlili duhovnu situaciju vremena, nego sva
paradna zbivanja tradicionalne kulture, sa svojim okruglim stolovima,
žirijima, recitalima poezije, simpozijima, kritikama, koktelima i klikama.
Hoću reći,
da takozvana zabavna glazba električnoga kruga, izvođena kao prvorazredna
kazališna predstava, intenzivnije i spontanije angažira (mlade) slušaoce
i gledaoce, nego sve ono što im se desetljećima servira s preporukom
"istinske" umjetnosti i "pravih" vrijednosti. Jer, istinito i pravo
jest ono što pokreće,
uzbuđuje, uzvisuje ljudsko biće u njegovom slobodnom ispoljavanju, a
ne ono što ga tjera da reagira prema receptima. K tome, spomenuta serija
gostovanja,
o kakvima još do prije par godina nismo mogli ni sanjati, do kraja je
ažurirala naš svijet u odnosu prema svjetskoj kulturi novoga duha,
a to je od epohalne
važnosti. |
Zato
mi je smiješno kad se tu i tamo čuju ili objavljuju mišljenja, da utjecaj
tih bjelosvjetskih pop-mudraca ili pajaca može biti - poguban za
našu mladež (!?). Koješta! Kult zvijezda (zabavne) električne glazbe
nije ništa veći od kulta kojemu su u središtu bjelosvjetski artisti
iz kruga
tzv. ozbiljne glazbe (orkestarski dirigenti, glasoviti instrumentalni
solisti, operni pjevači i dr.), s time što ovi posljednji imaju potvrdu
o svojoj
moralnoj podobnosti (da upotrijebim jedan popularni izraz). Zašto? Zato
što se prešutno smatra, da je obožavanje "ozbiljnih" zvijezda pitanje
"istinske" kulture, a ne vidi se da je to samo reproduciranje jednog
građanskog statusnog
simbola (opera, koncerti...). Isto tako, taj farizejski stav prema zvijezdama
- naime, idolatrija jedne operske pjevačice je pozitivna, a jedne pop
ili rock zvijezde je negativna stvar - još jednom radikalno ukazuje
na društveni
i administrativni pritisak preostalih krugova elitne kulture. Boreći
se za svoje profite, a ne za stvar umjetnosti, pripadnici tih krugova
imaju
prilike djelovati u našim društvenim forumima, stvarajući tako stvanovito
(neopravdano) neraspoloženje prema fenomenima masovne kulture. |
List ovih nesporazuma valja već jednom okrenuti, priznavajući barem jednakopravnost
raznorodnih kulturnih sadržaja. Jer, ne vidjeti izuzetno društveno-kulturnu
i glazbeno-scensku kvalitetu nove mladenačke električne glazbe, to znači
biti beznadno kratkovidan. U njenom slučaju nije nipošto riječ (samo?)
o plesnoj, animatorskoj, zabavnoj glazbi, nego o složenom duhovnom previranju
koje se nudi kao nov pogled na svijet. Plesovi pređašnjih epoha i starijih
generacija imali su tek funkciju erotske komunikacije, a ova glazba okuplja
mladi svijet u jednom ritualu koji nadilazi obično fizičko iživljavanje.
Električna glazba ne kopira nijedan raniji muzički ili plesni obrazac,
utoliko što je dijete vremena, koje nema nikakva prethodnika. U svoj apsolutnoj
novosti ta se glazba danas definitivno nametnula kao kulturni fenomen bez
premca. Zato su galopirajuća gostovanja njenih izuzetnih bjelosvjetskih
predstavnika, po mojemu mišljenju, događaj koji treba pamtiti i promisliti. |